fredag 6 april 2007

Ta-med-till-landet-gryta

Nu har det inte varit mycket mat på bloggen på ett tag. Här är ett försök till rättelse. Grytan vi åt igår som vi hade tagit med från stan var väldigt god. Det är bra att ta med en färdig gryta när man åker till landet så slipper man fixa så mycket i det primitiva köket och kan ägna sig åt lantarbete i stället.

Eftersom det är påsk så skulle det ju vara lamm i grytan. Jag kan fortfarande längta efter de couscous-grytor som jag åt i Tunisien när jag var 8-9 år på charterresa med mamma. Sällan hittar jag den där söta, nötaktiga smaken på själva grynen. Och så undrar jag om jag är barnslig i min smak, när jag tycker att svenskt lammkött smakar mycket mer talg och kofta än lammkött utomlands, som i Grekland (förutom på Irland och i Norge där det smaker rent får).

Här kommer ett recept på en höft på en gryta som passar bra till couscous-gryn. Ta ett kilo bogkött av lamm och ett kilo högrev av nöt och rensa bort allt skräp som de lata typerna i charken inte orkade ta bort eller behöll för att kunna sätta ett lägre kilopris. Skär i lagom stora grytbitar.


Tag goda rotfrukter, till exempel fyra morötter och fyra persiljerötter och dessutom fyra lökar och lite vitlök, eller vad du nu kan hitta i den ekologiska avdelningen i din affär. Skär allt i lagom stora bita och låt grönsakerna svettas i olja i stekpannan 15 minuter och lägg sedan över dem i en gryta. Bryn köttbitarna på stark värme i olja och smör så att de får fin färg och lägg sedan över även dem i grytan.

Häll över ett stort glas vitt vin i stekpannan och skrapa runt så att alla brynta rester löses upp. Häll över i grytan. Häll i ett par burkar tomatkonserver, kanske en burk Muttis plommontomater och en bur krossade. Rör i två matskedar tomatpuré och två matskedar harissa. Låt köttet brässera ovanpå grönsakerna några timmar under lock. När du kommit till landet och är hungrig så värmer du grytan och lägger till rejält med färsk rosmarin, oregano och timjan de sista tio minutrarna. Av någon anledning så verkar det som att de färska örterna får bort den där smaken av talg och kofta som jag inte gillar. Smaka sedan av med salt och peppar.

Jag tycker sedan att det är väldigt gott med en tunn stark buljongliknande harissa-baserad sås att blöta couscous-grynen med. I går gjorde jag den genom att ta några skedar av grytskyn, blanda med lite vatten, några till skedar harissa och smaka av med salt och peppar till lagom styrka. Den skedar man över couscousen när man serverar.


Andra bloggar om: , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. jo det där ser ju gott ut osv. men jag undrar över tonfiskrecept: till röror, till mackor, till sallader etcetera.

    kan man få ett tips? eller flera.

    jag är såld på tonfisk o struntar i att fisken ligger högt upp i näringskedjan o avsöndrar bly eller vad det nu kan vara.

    SvaraRadera
  2. Hanna med tusen ansikten: Det finns väl knappast något snaskigare än tonfiskröran som hör till Vitello Tonnato? Den kan man ha på vad som helst. På tummen till exempel.

    SvaraRadera
  3. För jobbigt. Jag får väl googla då. Typiskt.

    SvaraRadera
  4. Jamän, använd mitt födsök längst upp till höger då så får du 37 träffar på tonfisk hos av mig auktoriserade bloggar.

    SvaraRadera
  5. aha! jag har faktiskt inte fattat det där med "födsök" på din blogg. helt ärligt alltså o utan ironi.

    kanon ju!

    SvaraRadera
  6. Saknar vissa vitala ingredienser i detta kokeri. vad hände med klassiker som paprikapulver, spiskummin, salt, peppar, buljong, lagerblad, gurlmeja, korriander? vill inte kritisera men för att ge den en tunisisk touch behövs mer än harissa.

    SvaraRadera
  7. Visst, om det hade varit en tunisisk gryta, men nu var det bara en enkel ta-med-till-landet-gryta. Att jag längtar efter couscous-grytor har inte direkt med receptet att göra. Sådana grytor ska jag också lära mig att göra. Sedan återkommer jag.

    SvaraRadera