söndag 18 mars 2007

Linssoppa eller sniglar?

L:


Medan K ägnar sig åt politik idag så tog jag mig en titt i skafferiet. Det är fullt. Proppfullt. Vi har exempelvis tio påsar med olika sorters mjöl. Nedanför skafferiet har vi dessutom en tio-kilosförpackning från Järna. Mycket mjöl alltså. K kan baka bröd så att det räcker månader framöver. Om han hade tid. Han har även örnögon och ett bra minne. Det går inte att slänga något bara för att det står att bästa förbruknings datum har gått ut. Det håller ju ett tag till.

Mina ögon föll på en påse gröna linser, som har stått där i obruten förpackning ett tag. Det känns nästan tvunget att göra och skriva om en linssoppa på K:s blogg. Det är en rätt som förknippas med vissa politiska åsikter. Vänster-människor äter ju mer linser än andra. Vänstermänniskor är ju inte lika intresserade av matflärd. Eller?

Så medan jag längtar till lördag då vi ska gå ut och äta på Bistro Paname, öppnade jag förpackningen med linser och kände mig genast jätteduktig. Jag skulle både spara pengar, äta nyttigt och skriva om den röda klassiskern.

Här är vad min soppa innehöll: vatten, köttbuljong, tomatpuré. Saften från citronklyfta , vitlök och brynt charlottenlök, ett lagerblad och timjan, blekselleri, gröna linser. På slutet slängde jag i gårdagens klyftpotatisar.

Det blev gott. Vardagsgott. Duktigt-gott. Nyttigt-gott. Nu känner att jag gjort mig mer förtjänt av en tallrik sniglar med persiljesmör på lördag.

Andra bloggar om: linser, linssoppa, vänstermat

3 kommentarer:

  1. Skönt att du återställer ordingen så det inte blir förmycket flärd!
    Det är en härlig känsla när man äter duktigt-nyttigt-gott!

    SvaraRadera
  2. Vänstermat? Är det linser och påvert medan högermat då skulle vara ja, bubbly och gåslever? Eller vad vi nu ska ta till i matfördomar. Inget verkar vara ja, tillämpligt på den här bloggen ;). Eller min egen.

    Om det nu är så att man måste upprätthålla något sorts eqvilibrium av godhet vs. sundhet för att uppnå god karma. Jag tror på karma, politik njae, inte så mycket numera, därmed inte sagt att jag inte har åsikter.

    Jag öppnade skafferiet idag och ner trillade rent bokstavligen en påse ekologiskt vetemjöl från Saltå kvarn. Naturligtvis landade den satans påsen på en orkidé som jag ska plantera om. Olycka bredde ut sig. Det är bara att erkänna, det är proppfullt av grejer överallt. Små obskyra ingredienser sällskapar med mer vanliga och mindre obskyra ingredienser.

    Sniglar är gott :). Gratinerar du dom i skalet eller utan?

    SvaraRadera
  3. I kväll går vi till Bistro Paname och det är där jag ska äta sniglar. Härligt att slippa laga mat en kväll och underbart att få äta sniglar. Eller ska jag satsa på grodlåren?
    /L

    SvaraRadera