måndag 4 december 2006

Första kinden

Kindkött har varit på modet ett bra tag nu, i tidningar och på restauranger, men fortfarande verkar det vara omöjligt att få tag på själva köttet, i varje fall om man söker efter griskind. Ingenstans där jag har frågat - senast i Söderhallarna och på Åby Gård - verkar man ha en aning om hur man ska få tag på det. Jag är framför allt intresserad av köttet för att kunna göra egen guanciale, något som jag annars bara har lyckats hitta i NK:s saluhall till alldeles för högt pris. Det är den köttdetalj som kan göra Spaghetti Carbonara alldeles extra god. Nu slänger alltså svenska slaktare griskinden i djurmatstunnan och NK säljer guanciale som delikatess för säkert 300 kr/kg. Så förvirrad och okunnig är den svenska livsmedelsproduktionen.

Jag byter detta recept på tillverkning av guanciale mot information om var jag kan få tag på själva griskinden.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

  1. jag tror inte jag bestridit att detta skulle vara det första inlägget om torkning av griskind

    SvaraRadera