måndag 4 december 2006

Halv gris


I lördags åkte vi till Åby Gård för att köpa en halv gris. Ja, egentligen skulle jag köpa två kvarts grisar, men det visade sig att de ogärna säljer kvartar, trots vad som står på hemsidan. (Priserna på hemsidan stämmer inte heller; en av kvinnorna bakom disken sa att hon inte kommer åt hemsidan för att ändra uppgifterna. Försök heller inte att mejla till dem, det gjorde jag och fick brevet i retur en månad senare. Jag skulle nog kunna lösa deras hemsidesproblem i utbyte mot ännu en halva!) Nåväl, vi köpte en halv gris för ungefär 1300 kr, kilopriset ska vara 38 kr, men mycket går bort som ben. Jag hoppas och tror att kvaliteten på köttet är högre än hos Scans psykogrisar eftersom det rör sig om utegrisar som nog har levt ett ganska drägligt liv. Återkommer här med rapport om kvaliteten.

Gårdbutiken var ingen romantisk turistfälla med klent utbud, som är så vanligt, utan en välbesökt butik med mängder av produkter. De säljer också kött från egna får och nöt. Det mesta såg mycket bra och prisvärt ut. I en disk låg de vackraste halvmeterlånga isterband jag någonsin sett, men de kostade c:a 95 kr/kg, så jag stod över den här gången. Jag kommer att åka dit fler gånger.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar