torsdag 28 december 2006

Gårdagens svenska ost

Igår kväll tog vi ett glas vin på Rival. Till det en bit röd kittost från Jürss mejeri. Jag kan inte låta bli att tycka att många av de här nya svenska ostarna från små mejerier inte riktigt har nått upp till den kvalitet som jag hade hoppats på. Jag är ändå väldigt entusiastisk inför fenomenet och kommer att fortsätta att köpa dem, men ofta blir jag en aning besviken. Jag hoppas att det beror på att de fortfarande håller på att bygga upp kompetens och att det här får räknas som ett initialt trevande och prövande; att det tar några år att etablera produktionen av en ny ost.

Till osten serverades en fantastisk kompott på äpple och sultanrussin kryddad med rosmarin. Den ska jag försöka kopiera.

Andra bloggar om: , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar