söndag 17 juni 2007

Harjävel

När L slog på pumpen i fredags så skrämde hon upp en hare som nästan sprang ner mig där jag stod och tittade på ett av landen. Förstod strax varför den var rädd. Den jäveln har ätit upp fem hela plantor selleri så de försvunnit och betat ner ytterligare åtta till markytan. Det finns hur mycket jäla grönt som helst att käka, men du ska vara trendig och äta selleri i sommar! Jag ska i min tur lära mig göra snaror, tror jag. Men jag börjar med att tillverka selleriburar.


Andra bloggar om: , , , , ,

9 kommentarer:

  1. Åhå, så det var så man kunde bli av med en stor andel av den trendiga sellerin också ;).
    Har du ätit hare?
    Har ätit kanin några gånger i Italien. Var inte så impad. Det var gott och sådär men inget sådär jättefantastiskt.
    Undrar om hare smakar på samma sätt men du är kanske inte intresserad av att äta "odjuren", bara liksom ja förpassa dem till deras nästa återfödelse på ett ungefär?!

    SvaraRadera
  2. Jag har för mig att jag ätit både god hare och god kanin. Men den här rackaren vill jag framför allt göra en mössa av.

    Jag tror inte på reinkarnation.

    SvaraRadera
  3. förpassa till nästa återfödelse låter lite trevligare än att göra mössa av dem ;), men jag överlåter åt dig att bestämma hur du ska göra. Man kan ju rent ut säga att man ska döda dem också.

    Blev det något med flädern?

    SvaraRadera
  4. Jag hann inte göra något åt flädern, var ju tvungen att göra selleriburar när det inte regnade.

    Funderar på att göra flädervin igen. Det som jag gjorde för två år sedan är så himla gott nu.

    SvaraRadera
  5. Flädersaft är ju hur gott som helst så flädervin kan ju inte vara dumt det heller. Jag har druckit drinkar på flädersaft och champagne. Say no more :).

    SvaraRadera
  6. Hare är gott men alldeles för länge sedan jag åt. Även om du inte gillar den var det lite coolt med en trendig palt.

    SvaraRadera
  7. Förresten åt jag fantastisk kanin för första gången härom dagen. På Ischia, i bergen, på restaurang Fonte i Fontana. Godare än den jag åt på Capri förra sommaren och tyvärr godare än den jag lagade själv förra hösten. Men jag tror tricket är att koka den i mycket mycket mer olivolja än vad jag gjorde och ev. en stektermometer.

    SvaraRadera
  8. oj, det måste ha varit otrevligt att se selleri uppäten.

    SvaraRadera
  9. Och fanskapet åt upp L:s mangold också!

    Men sellerin växer vidare i burarna nu.

    SvaraRadera