söndag 17 juni 2007

Ormen i paradiset

Igår när jag skulle fylla vattenkannan med regnvatten från den sinande cisternen i växthuset låg där en fet orm på murväggen.


Jag blev lite orolig, men när jag på telefon berättade om de ljusa fläckarna i nacken sa J att det var en snok . Inte alla snokar har ljusa fläckar där, men om en orm har ljusa fläckar bakom öronen så är det alltid en snok.

I natt regnade det 22 milimeter (ja, jag har köpt en vuxenpoängsräknare, jag menar regnmätare) och cisternen hade svämmat över, upptäckte jag när jag gick in i växthuset på morgonen. Bra, då räcker vattnet åtminstone ett par veckor om det inte regnar. Ormen, som jag ännu inte kommit på något namn för, låg och njöt på bassängkanten. Jag tror han får heta Ormen.


Andra bloggar om: , , ,

9 kommentarer:

  1. Har du en bassäng?!
    Vad dväljs mer i det där växthuset?!?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har ingen bassäng. Men vattencisternen är tillräckligt stor för en orm för att upplevas som en mycket stor och mycket djup bassäng, om ormar nu hade ett begrepp för bassänger.

    Däremot har jag ett stort betongbadkar (den blå kanten skymtar), men det använder jag inte.

    SvaraRadera
  3. Du skrev att den låg och njöt på bassängkanten, skrev du. Det var därifrån jag hämtade att det var en bassäng snarare än en vattencistern. Du kan samla ihop den med en fiskehov och förpassa den ut i naturen.

    SvaraRadera
  4. Jens gillar inte ormar?

    Det var en målande beskrivning, Jessika. Tänk gassande sol, tänk bassängkant, tänk paraplydrink, tänk njutningsfull orm.

    Jag tror inte jag ska lyfta ut den, jag tror jag ska bli kompis med den i stället. Den verkar ha gjort illa svansen också. Den långa oludna svansen.

    SvaraRadera
  5. Åh jag förstår den ormen. Vore jag kallblodig skulle jag göra den sällskap ;). Jag har ingenting emot ormar, däremot hyser jag agg på gränsen till fobi mot insekter. Det satte verkligen av när jag blev biten av en tusenfoting i Indonesien.
    Är inte ormar bra som "råttfällor"?

    SvaraRadera
  6. Snokar äter tydligen fisk och grodor. Det finns i varje fall inte mycket fisk i växthuset. En groda lurade jag in där för någon månad sedan i hopp om att den skulle äta upp dåliga insekter. Ormen kommer nog att överge mig.

    SvaraRadera
  7. Kan du inte ge den några guldfiskar att tugga på eller något då? För att behålla rapport.

    SvaraRadera
  8. Stackarn! ser ut som den lindar sin onda svans (var exakt BÖRJAR ormens svans?) i det svala vattnet.
    Vacker är den i alla fall.

    SvaraRadera