söndag 10 juni 2007

I blom

Och bondbönorna står i blom. Vackra välska bönor. Förr såg man de svarta fläckarna på de vita blommorna som skrivtecken från andra sidan, ett de dödas alfabet, och bondbönan har ofta förknippats med "dödskult och själsföreställningar", som Jan-Öjvind Swahn skriver. Jag odlar en av mina rader mellan två rader potatis på klassiskt vis.


Den gula irisen står också i full blom. Den har inte vi satt utan den fanns där när vi skaffade huset. Jag har inte bestämt mig för om jag gillar den eller inte.

Jag vet att jag gillar klematisen som vi fick i 80-årspresent förra året och som uppenbarligen har bestämt sig för att stanna hos oss.


Vad är det här för en matblogg? Bara massa blommor och tjafs! Här kommer en bild på en sallad som vi åt med grillat kadaver igår. Varken tomaterna, oliverna eller fårosten har vi gjort själva, men oreganon! Vänta bara.


Andra bloggar om: , , , , ,

1 kommentar:

  1. Jag gillar blommor och tjafs... um vänta nu... jag är blomoholic ;). Men alla dina växter i stort sett är ju nyttoväxter. De leder till mat. Och allt är bländande vackert. Är det bästa när man kan kombinera nytta med skönhet.

    SvaraRadera