söndag 26 augusti 2007

Blåbärspaj och halsfluss

L gästbloggar:

I juli när jag satt vid Skirsjön och plockade blåbär mindes jag barndomens blåbärspaj och somrarna i Finland. Varje år åkte mamma, lillebror och jag på en lång turné i Finland och hälsade på släktingar. Jag kunde inte tala språket, hade få jämnåriga att leka med och lade mig martyriskt i sjukbädd när det närmade sig slutet av juli lagom till min födelsedag. Elaka streptokocker infann sig villigt och var det medel jag använde för att se till att allt strålkastarljus riktades mot mig. Ett årligt misslyckande kan man kalla det. Hur många gubbar och tanter besökte vi inte? Mest tanter. Mammas moster Helmi. Moster Esther (som jag var livrädd för). Moster Kaarina som jag också växte upp med fast hon var död och jag aldrig träffade henne. Hon var självmördaren och hade varit den vackraste av syskonen. Hon var svårt sjuk i cancer och hade en dag 1956 satt på sig en vit sidenklänning, gått ut i granskogen och svalt råttgift. Moster Sylvi var min favorit. I blommig rockklänning , flip-flops och permanent. Hon var den snälla mostern. Hon lagade god mat och världens godaste blåbärspaj. (Som egentligen var efter Esthers recept).

Så den här sommaren när födelsedagen närmade sig och jag satt på huk i blåbärsriset och mindes barndomens svårigheter och stunderna av fullständig trygghet och lycka bestämde jag mig för att jag skulle ha kalas och att mitt favoritbär skulle få vara stjärnan på tårtbordet. I går kom vänner och grillade, drack vin, kaffe och åt tårta och knastrande rån. Gästerna var eniga. I god konkurrens av chokladkaka med hasselnötter och en gräddtårta med jordgubbar vann mostrarna från Finlands blåbärspaj.

Min mammas kusin Ritva mailade mig på begäran receptet för några veckor sedan. Hon skrev:

Mamman marjapiirakka. (Mammas Bärpaj, d.v.s. Esters blåbärspaj).

150 g smör/margarin.
1 dl socker
1 ägg
1½ dl vetemjöl
1½ dl grahamsmjöl (eller 3 dl vetemjöl)
1 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl gräddfil
½ dl socker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
½ l blåbär eller andra bär

Blanda alla ingredienser och bred blandningen i formen (Detta måste handla om degen. L.). Därefter bären på degen och sist gräddfilblandningen.
200 grader u. 30-40 minuter.

Smaklig måltid och trevlig sommar!
Hälsingar Ritva
PS. Nu ska vi bada bastu. R.


Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

  1. Det här receptet ska jag testa, påminner om mammas piirakka:

    SvaraRadera