måndag 8 januari 2007

Kaprisgrenar

Jag har några gånger försökt dra upp kaprisplantor (Capparis spinosa) från frö, men inte lyckats. På Bergianska har de en planta, men jag har inte vågat be om skott. I lördags, på väg till landet, hämtade vi upp min vän J som varit och hälsat på vänner i Lecce i Apulien, södra Italien. Eftersom han känner till, och till viss del delar, min passion för kapris i salt så hade han hört sig för om möjligheten att köpa med sig en kaprisplanta till mig. Att rycka loss en vild planta från någon mur verkade vanskligt. Det visade sig att handelsträdgårdarna inte förde kaprisplantor vid den här tiden på året, men han fick i stället med sig tre grenar av sina värdars kaprisplantor samt instruktioner om hur han skulle behandla dem. Vi ordnade en ruta jord i växthuset och stack ner grenarna till hälften och kupade därefter jord över dem. Nu får vi vänta och se om de utvecklar rötter.


Andra bloggar om: , ,

6 kommentarer:

  1. Så himla häftigt.... Nu gillar jag inte kapris men jag försöker få andra saker att växa....

    SvaraRadera
  2. Jag köpte edelweissplantor (inga kapris - har lite svårt med dem men jag tycker att alla kulturväxter är kul), trots att min far stod bredvid och tsskade bäst han kunde om att det är dömt att misslyckas om jag nu inte råkar utveckla alpklimat på min lilla balkong men det verkar inte så nej. Alpklimatet alltså.
    Poängen är inte alltid att lyckas utan att försöka. Jag misslyckades med mina kryddor från frön förra året. Det var en logisk konsekvens - jag blev sjuk - men jag hade beställt fina fröer från Runåberg.

    SvaraRadera
  3. Fast visst vore det roligt att lyckas med något som kanske bara ingen har tänkt på att det skulle kunna fungera i Sverige. Vårt konstiga växthus får knappt frost på vintern, men blir jättehett på sommaren. Det borde kunna fungera om jag bara får dem att slå rot. Annars ser jag till att importera en färdig planta. Snart dags att börja planera och gå igenom Runåbergskatalogen ordentligt. Jag gillar den.

    SvaraRadera
  4. Christina W: Du har väl prövat kapris i salt?

    SvaraRadera
  5. Runåbergskatalogen kom igår. Nu ska jag beställa :).

    SvaraRadera
  6. Jag har redan börjat läsa. Jag vet åtminstone att jag ska pröva fänkål i år.

    SvaraRadera