söndag 10 december 2006

Den tyska vännen

Jag har en tysk vän - J. Jag har för honom flera gånger antytt, på ett överdrivet och påträngande vis, att jag tycker om mat och korv. I fredags på väg till landet gick jag förbi posten och hämtade ut ett mysteriepaket från Tyskland.

Se vad som fanns inuti! Från vänster och uppifrån och ned: Schwabiska äggnudlar, Kaminwurzen från Allgäu, hemlagad kvittengelé, Bergkäse från Isny (Allgäu), Schwabiska linser, och Landjäger (som konstigt nog innehåller 128 g Rindfleisch per 100 g korv).

Eftersom jag inte är särskilt bekant med tysk kökskonst överhuvudtaget (men övertygad om att den är underskattad , inte minst sedan jag häromveckan åt Badisches Schäufele aus Champagnerkraut mit gebratenen Semmelknödeln på Dudelsack i Karlsruhe, när jag var där på blixtvisit) så tar jag tacksamt emot information, kommentarer och förslag angående dessa matvaror. J har lovat mig recept på linser med Spätzle, så det återkommer jag med.

Uppdatering: Bergkäse måste vara något slags Comté, typ. Comté-typ, typ. Mycket god. Mums.

1 kommentar:

  1. Innehållsförteckningen listar vikten på ingredienserna innan korven färdigställts. Korven är sedan torkad, eventuellt rökt, saltad...

    SvaraRadera