söndag 26 oktober 2008

Graviditetsnotiser: N - 27

Hittade just mammas anteckningsbok från 1965.
Annandag Påsk Måndag 19 April
Föddes vår andre son kl. 4.52 på morgonen. Vikt 3160 g längd 50 cm, mörkt hår, mycket lik M som nyfödd. Oändligt ljuvlig och liten & ömhetsuppväckande. Vattnet gick vid 1-tiden på natten & jag fick åka ensam till Sabb. B.B då L-O måste stanna hos M. Tråkigt ensamt men sen gick det ju hemskt fort, på knappa 3 timmar. Men otäckt var det förstås. Fick ligga länge [...] på förlossningsavd. Privatavd. stängd p.g.a. personalbrist. Fick i alla fall halvenskilt rum på en allmän avdeln. 32. Delade rum först med professorskan Gunnel Schmitarlöv [?] & sen med Kerstin Sörman. Var först upprörd över det dåliga omhändertagandet på avd. och framförallt var det svårt att finna sig i toalett- & tvättrumsförhållandena. (2 toaletter, 2 duschar för 25 patienter) Så småningom fann jag mig dock tillrätta och njöt obeskrivligt av min lille son. Efter amningarna, (då han skötte sig perfekt, åt snabbt och jättemycket) låg jag och förundrade mig över hans fina uttryck & undrade över hans hemligheter. Fick underbara blommor & brev. Så visst hade jag det bra fast jag inte hann läsa och tänka & ägna mig åt mig själv som jag kunnat på mitt beställda enkelrum.

Lördag 24
Åkte vi hem. På grund av platsbristen skickades man hem redan efter 5 dagar. Vi fick ett fantastiskt mottagande. L-O hade gjort allting så fint i ordning, mönstergillt skötbord o.s.v., och bjöd på champagne & sen på underbar middag med rådjursstek & jordgubbar.

Söndag 25
Njöt av att vara hemma, lugnt, skönt K (som vi tror han ska heta) är jättesnäll skriker aldrig mer än så där 5 minuter när han är otålig att få äta. E & A här en kort stund och beundrade K.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar