fredag 6 juli 2007

Lyckad jakt


På svenska säger vi att vi plockar svamp, men på italienska jagar man svamp. Man skulle kunna fantisera om att verbet avspeglar tillgången till objektet. Idag under en eftermiddagsslummer fick jag en svampvision, reste mig, gick ut i skogen och fångade årets första kantareller. Köttiga, torra, fasta, perfekta.

Smörstekta serverade jag dem på en skiva av mitt rågsurdegsbröd. Så här års, innan man tröttnat på allt svamprens, finns det nog inget godare.


P.S. Idag tog vi första havsdopp. 218,5 C och uppfriskande.


Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

  1. Det är det positiva med allt regnandet; SVAMP!!!! :).
    Varmt i vattnet också, hoppas ni har en skön semester!

    SvaraRadera
  2. Skrev lite fel antal grader. 18,5 ska det vara. Inte så att man vill ligga i så länge. Semestern bra, men vädret så omväxlande att man inte kan göra planer. Men det kanske är bra?

    Vill hitta begagnade tegelstenar så att jag kan mura en utegrill och en rök, men har ingen framgång.

    SvaraRadera
  3. Åh 18 grader är ju lite m indre än 28... tänkte att golfströmmen kanske har drabbat er ;).
    Och det är svårt med planerna. Har provat med blåbärsplockning men det börjar alltid störtregna.

    SvaraRadera
  4. Det lär ju bli ett sjuhelvetes svampår i år. Det ser jag fram emot.

    SvaraRadera