söndag 29 juli 2007

Brunnsnedstämd

Igår sinade brunnen. En grävd brunn på 4-5 meter med cementringar som vi lyckades tömma förra sommaren två gånger för att vi inte fattade att man inte kan vattna trädgårdsland i fyra timmar från brunnen. Jag trodde att vi lärt oss och att det inte skulle vara några problem längre, särskilt inte nu när det har regnat i sådana mängder. Jag kan inte begripa hur brunnen kan ha tömts när så mycket vatten borde runnit till. Det måste bero på att tillflödet har hejdats på något sätt. Kan det vara så att sediment och slam i botten på en grävd brunn gör att den inte fylls tillräckligt snabbt? Kan jag lösa det själv genom att hyra en slampump och suga botten, och vem hyr i så fall ut en sådan?

Det är svårt eller omöjligt att hitta brunnskunniga på Vikbolandet, och väldigt frustrerande att inte veta vem man ska fråga om hjälp med saker som man inte klarar av själv. Det finns inte tillräckligt med information på nätet på vissa områden! Har jag en brunnskunnig läsare blir jag tacksam för alla råd och tips som jag kan få. Jag har vant mig vid det rinnande vattnet här och blir nedstämd av att inte ha det. Just nu är det ok, för vi tog oss ett dopp i det artongradiga havet och är någorlunda rena, men det är många saker som är svåra att genomföra utan tillgång till mycket vatten, som till exempel att mura den där jäla grillen och att tvätta flaskorna som vinet ska tappas på.

Andra bloggar om: , , ,

6 kommentarer:

  1. Oj. Ja, nu hänger ju inte regn och grundvatten ihop, eller jo egentligen, i längden gör de ju det. Hur har brunnen kunnat sina med den här svala sommaren?
    Fast om du visste det så skulle den ju inte ha sinat, på ett ungefär?!
    Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med den.
    Har du kunnat hitta något övergivet tegel?

    SvaraRadera
  2. En brunnsexpert tror att vi nog helt enkelt tagit ut för mycket vatten. Vi får bli mer sparsamma. Man undrar hur lång tid det tar för vattnet att transporteras från markytan till ner under ängen till brunnsbotten.

    Jag har fått tag på c:a 200 stenar gratis att mura med! L:s mamma hade på kolonilotten.

    SvaraRadera
  3. Coolt med tegelstenarna!!

    Kolla i gula sidorna på slamsug(ning) om du inte redan har gjort det. Verkar inte som man hyr en maskin själv.

    SvaraRadera
  4. En vän J som är för blyg för att kommentera på bloggen skrev så här i ett brev:

    Ska borra själv om ett tag, och det här är junk jag hittade under
    efterforskningar för en tid sen.

    I högerkolumnen finns ett par pdf-er som handlar om hur brunnar funkar och vad tänka på när man borrar eller gräver dem. Förmodlingen finns ingen hjälp där, men det finns ett par referenser till organisationer som ens
    brunnsborrare bör tillhöra, och kanske kan du hitta en företagare i din närhet via dem.

    /J


    Jag publicerar J:s brev så att mer information blir samlad här på ett och samma ställe.

    Själv har jag haft mycket hjälp av GEOTEC:s BRUNNSFORUM.

    SvaraRadera
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Groundwater_flow_times_usgs_cir1139.png


    Här hittar du lite mer info om sambandet mellan ytvatten och grundvatten. Grundvatten är i högsta grad en ändlig resurs. Överutnyttjande är ett av världens allvarligaste miljöproblem. Det kan århundraden och även årtusenden innan grundvattennivån återställs.

    SvaraRadera
  6. Det blir till att per omgående börja samla regnvatten för framtida vattning om ni nu inte redan gör det.

    SvaraRadera