tisdag 3 juli 2007

Friterade zucchiniblommor bland annat

Idag är vädret mulet, det blåser kraftigt och känns hotfullt, så jag vill inte vara ute. L har trotsat vinden och molnen och cyklat till sjön. Jag sätter mig i stället vid datorn och bekänner.

Jag erkänner att jag alltid har varit lite rädd för fritering. För några år sedan så köpte jag en fritös på bakfyllan, men jag har bara använt den två-tre gånger. Resultatet har varit misslyckat, oätligt, jag vet inte varför. Att vildfritera med olja direkt i en kastrull har jag aldrig vågat. Förrän igår. På gasspis dessutom, och utan termometer. Vi hade ju både zucchini och zucchiniblommor och massor av salvia och en köpeblomkål. Jag har fått fantastiskt goda friterade zucchiniskivor på ett torg i Frascati, underbart goda friterade zucchiniblommor här och var både i Grekland och i Italien, men det godaste av allt var friterade salviablad på en landsvägskrog i Umbrien. Och blomkålen såg fin ut på City Gross.

Jag tittade runt på nätet efter recept på frityrsmet som kunde likna den som använts till den friterade salvian och hittade något liknande i ett recept från Jamie Oliver (vars inställning till mat jag respekterar, trots att jag inte står ut med att se honom). Än bättre var att jag där hittade ett fullkomligt genialt tips om att ha hackad mynta på det friterade.

Vad fanns det att vara rädd för? Ingenting. Lätt som en plätt. Och så gott, jag vill egentligen ha mer redan idag. Nästa gång kommer jag veta att vänta lite längre så att oljan alldeles säkert är tillräckligt het (180 C). Är oljan inte tillräckligt het så suger grejerna upp den och det blir för oljefettigt. Nästa gång ska jag dessutom använda en större kastrull med mer olja så att jag kan slänga i mer åt gången utan att riskera att temperaturen sjunker. För friterat ska serveras direkt så att det inte blir soggigt. Med hackad mynta på, glöm inte det.

Friterade grönsaker

Rensa och skär lämpliga saker från trädgården eller affären i lagom stora bitar.

Exempel på lämpliga saker

Fyll en kastrull till hälften med rapsolja och sätt på spisen. Gör sedan den tempura-liknande frityrsmeten så här:

1 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
33 cl kall lageröl
salt

Skilj äggets vita från gulan. Häll mjölet och bakpulvret på gulan. Rör om och rör ner ölet. Vispa äggvitan till hårt skum och blanda ner i smeten. Salta.


När du tror att oljan är tillräckligt varm, doppa ett salviablad i smeten och släpp ner i oljan. Om det tar färg på kanske 20-30 sekunder så är oljan förmodligen tillräckligt varm. Lägg i så fall ner lite i taget av grönsakerna doppade i smeten och försök vända dem när de fått färg på ena sidan. Tag upp med hålslev eller stekpincett och låt rinna av på massa hushållspapper. Salta med flingsalt. Fortsätt tills allt är friterat. Lägg upp på ett fat och strö över hackad mynta.

Innan den hackade myntan blev strödd

Jag tyckte inte att salviabladen smakade så starkt av salvia som jag mindes dem. Jag befarar att jag inte hade tillräckligt het olja och därför friterade dem en aning för länge varvid de eteriska oljorna förgicks. Det blir nog bättre nästa gång.


Andra bloggar om: , , , , , ,

5 kommentarer:

  1. Du skulle ha slängt i några sugarsnaps också :), eller haricot vertes om du odlar såna. Blir strålande gott.
    Man kan fylla zucchiniblommor och fritera dem också kan man inte?
    Tror jag åt nåt sånt i Italien nån gång men minnet sviker mig en aning.

    SvaraRadera
  2. Förresten, har du fått några tomatillos än?

    SvaraRadera
  3. Jag hade två tomatillo-plantor från dina frön. En satte jag i jorden i växthuset och den andra lät jag vara kvar i kruka. Båda blev svårt angripna av något, jag gissar att det var svamp av något slag. Jag tog ut den i kruka ur växthuset och den lever fortfarande i gräset. Den planterade fick hela växthuset att lukta tåbira så till slut gick jag in med stiletten och skar halsen av den och slängde ut kroppen ur växthuset. Den hade börjat blomma men det blev ingen frukt, så jag bör klara mig från fördömanden från både det gamla och det nya kristdemokraterna. Kanske.

    SvaraRadera
  4. Du ska kanske lägga till KDs inställningar till vad som ska diskuteras när du har tid och en bättre uppkoppling ;)?!

    Drabbas man av svamp och röta på växter så är det det enda man kan göra att skära halsen av dem eller på annat sätt låta dem fara till växthimlen innan det sprids vidare. Jag bara undrade om det hade gett frukt -- jag har aldrig ätit färska tomatillos vad jag vet så då hade jag "krävt" en rapport ;).

    SvaraRadera
  5. SIst jag friterade så fann jag mig plötsligt i en situation där det brann i en ring på spishällen. Det var ett intressant men kanske inte helt planerat expriment. Tur att man har ett stort lock och lite handlingsberedskap då :)

    SvaraRadera