torsdag 17 september 2009

Mathantverkskursen, dag 4, på vilken jag fick svar på en gammal möglig fråga

Äntligen! Nu vet jag att det var helt ofarligt mögel på griskinden. Vår föreläsare i livsmedelslagstiftning och egenkontroll hävdade i morse med bestämdhet att inget mögel som växer på torkat kött eller ost utvecklar toxiner. Så var det med den saken, alla köttorkare. Men det finns ju andra patogener. Edit: Det där påståendet tycks inte vara helt vattentätt. Jag ska kommentera i ett nytt inlägg när jag har fått svar på några frågor.

I övrigt gick vi i någorlunda detalj igenom förutsättningarna för tillväxt, toxiner, sporbildning och död för de vanligaste och farligaste patogenerna i livsmedel. Dessutom avlivades en del myter om avsvalning. Den tidigare "regeln" om vikten av att komma ner till +8 grader celsius på 4 timmar har ingen som helst vetenskaplig grund. Snarare gäller att nedgången från +53 till +7 inte bör ta längre tid än 14 timmar.

Jag har inte så mycket mer att berätta om dagens undervisning eftersom vi bara fortsatte med samma ämnen som igår. Föreläsaren fortsatte att göra intryck och nu har jag i varje fall en ganska klar bild i huvudet av vad som krävs för att skriva en plan för egenkontroll inklusive HACCP.

Jag tog nog för mycket plats i klassrummet, som vanligt, i de andras ögon, med mina många frågor och synpunkter, men jag försöker att inte bry mig om det. Jag måste fråga och kommentera för att lära mig och för att hålla mig vaken och för att utnyttja tiden optimalt. Jag tror inte heller att föreläsaren tog illa upp.

Till lunch igår rimmad bog med senap och rotmos. Fläsket mycket gott, rotmoset äckligt. Till lunch idag fisksoppa med aioli. Tillräckligt adekvat för en skolmatsal.

Har börjat tycka att en i gruppen är gapig och korkad.

Över en översaltad men god jordärtskockssoppa med räkor och hasselnötter började jag planera en lördagsutflykt med köttgetbonden. Han är vuxen och trevlig, ni skulle också gilla honom. Jag fick honom att ringa och höra om det var ok att besöka en glad grisbonde och charkuterist, en lufttorkare och en källarlagrad getostystare. Det verkade det vara.

Nu börjar det bli dags att knyta sig.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

12 kommentarer:

  1. Så man behöver inte kyla ner sin hemlagade mat snabbt i vattenbad då, innan man förvarar den i kylen?

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Instämmer med grönsaksbloggarens fråga!
    Men jakarna K, fråga hur han kom på att tänka just på jakar!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Jessika, hur var det med jakarna egentligen?

    SvaraRadera
  5. Nej, det behöver man inte göra. Och risken är ännu mindre i hemmaköket.

    Jag ska fråga om jakarna.

    Och jag undrar hur det kommer sig att man inte får Grönsakbloggarens bloggkommentarer per e-post. De hittar man först när man går till sin egen blogg och kollar. Skumt.

    SvaraRadera
  6. Vi får se om hans svar är jakande eller nekande.

    SvaraRadera
  7. Fina K! Stå på!

    Klart du ska ta plats och ställa frågor. Skit i alla andra. Det enda som gör mig lite orolig är att du umgås med den här polisen som ska ha jakar. Hur fan hänger det ihop? (Och ordvitsarna gör mig lite skraj.)

    SvaraRadera
  8. Polisen och polishustrun skulle egentligen ha lamor och reste till Skåne för att titta på sådana, men där hade de också jakar som de blev förtjusta i och som har samma foderkrav som dovhjortarna de också har. Dessutom tyckte de att köttet var så gott. En speciell blandrasanka har de också.

    SvaraRadera
  9. Jahaaaa, lamor, jamendåså, då är ju allt solklart.
    (du råkade inte ställa följdfrågan hur de kom på att de skulle ha lamor?)

    SvaraRadera
  10. Mysteriet löst, även om det nu har uppstått ett nytt, lamorna. Jag håller med Anna, men att tänka på lamor blir ju intressant det också. Kan man hålla på med linderödsgrisar så kan man väl hålla på med lamor.

    SvaraRadera
  11. Jag håller på och gör Salame toscana, http://copparules.wordpress.com/2009/08/28/salame-toscano/, och har börjat börjat få en, vad jag förstår, bra beläggning av vitt mögel. Men det känns ju lite läskigt, det måste medges. Skräcken för mögel i samband med mat är ganska djupt rotat märker man.

    SvaraRadera
  12. Kul blogg, Daniel!
    Må det vita möglet skydda dina korvar från annan skit och hoppas att en bra mjölksyrakultur kommer igång inne i dem.

    SvaraRadera