torsdag 8 februari 2007

Zeta-mannen

Bendel har frågat Zeta-mannen Fernando di Luca hur han tycker att en ragù bolognese ska lagas. Eftersom hans variant var lik Bendels så liknar den sannolikt också min.

Jag har mycket lågt förtroendende för Fernando di Luca. Han är en fantastiskt duktig marknadsförare, men sedan jag upptäckte att endast en enda av Zetas olivoljor är italiensk, så litar jag inte på honom. Bara Casa di Luca-oljan har italienska oliver i sig, de andra oljorna är importerade och förpackade i Italien. Trots det står det på italienska på flaskorna. Det tycker jag är bedräglig marknadsföring. Dessutom håller flera av hans råvaror låg kvalitet, såsom flera av olivsorterna och kaprisen i salt. På så sätt banaliserar han aktivt det italienska köket för svenska konsumenter. Eftersom han själv är en så stor del av marknadsföringen av produkterna får han finna sig i att misstroendet mot produkterna kladdar av sig på honom själv och hans utsagor om matlagning.


Andra bloggar om: , , , , , , , ,

10 kommentarer:

  1. Intressanta synpunkter. Vilka italienska vardagsvaror använder du?

    SvaraRadera
  2. Vad menas med vardagsvaror?

    SvaraRadera
  3. Alltså, jag håller inte med. Jämför med t ex Fontanas produkter och baxna. Mycket av Zetas produkter är bra. Jag har hissat och dissat i min blogg. 66.66% av Zetas varor håller måttet tycker jag. Bedrägeri med oljan äre en gammal fin italiensk tradition men vi köper mest grekisk. EU har nya märkningsregler så nu kommer kommer italiernarna inte undan riktigt lika lätt längre.

    SvaraRadera
  4. Lisa: Jag respekterar din åsikt, men ser ingen anledning att jämföra med Fontana. Jag kan inte deras sortiment men jag tycker inte att de kör med vilseledande marknadsföring som Zeta-mannen.

    Jag tycker inte att det är charmigt med sådana gamla italienska traditioner och jag tror inte att konsumenter i allmänhet känner till att detta är vanligt.

    Jag tycker heller inte att 2/3 varor som håller måttet är ett bra resultat.

    Jag ser fram emot verkan av EU:s nya märkningsregler.

    SvaraRadera
  5. Såna som är någorlunda enkla att få tag på och håller hyggligt pris.

    SvaraRadera
  6. Mutti & Barilla. Casa di Luca olivolja från Zeta. Kan inte komma på just nu om det är något mer specifikt italienskt.

    Vad köper du själv?

    SvaraRadera
  7. I mitt skafferi har jag för tillfället precis samma saker som du nämnt ovan + spagetti från Buotini och Fusilli med 10% fiber från Zeta.

    SvaraRadera
  8. Zetas intåg på den svenska marknaden leddde till en klar standardhöjning av sortimentet på vanliga butiker. Naturligtvis får man godare och billigare grejor på Hötorgshallen. Men när du jämför med andra grejor i en vanlig butik slår de nästan alltid konkurrenterna. Deras burkade bönor etc är mkt bättre. Just nu är billiga märken som Fontana på väg att ta över i hyllorna med sämre och billigare produkter.
    Zetas olivoljor köper jag sällan just pga "fusket" som är upprörande.
    Överhuvudtaget är grekiska oljor oftast mer prisvärda.
    Jag ogillar också marknadsföringen och är sur för att di Luca vann ett stort matpris för en tid sedan.

    SvaraRadera
  9. Då är vi delvis överens.

    SvaraRadera
  10. Nu är det här visserligen ett riktigt gammalt inlägg, men jag kan ändå inte vara tyst när jag läser det som Lisa skriver: "Just nu är billiga märken som Fontana på väg att ta över i hyllorna med sämre och billigare produkter." . Att hon inte gillar våra produkter må vara hänt, men vår kvalitet är minst lika hög, om inte högre, som Zetas produkter. Våra olivoljor är PDO-märkta (ursprungsskyddade), våra fetaostar innehåller mjölk från får och getter som lever i ett naturskyddsområde (i Grevena i norra Grekland), t.ex. Att våra produkter är en aning dyrare beror på att vi inte tummar på kvaliten. Alls. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om några av våra konkurrenter, som köper billigt för att kunna slå ut mindre kända varumärken och utbildar sina säljare i att putta undan allt som inte tillhör dem.

    SvaraRadera