tisdag 6 februari 2007

Restaurantips Köln: L'escalier

(Återigen ber jag om ursäkt för de dåliga bilderna. Det var mörkt och jag försökte vara diskret.)

I Köln bestämde jag mig för att leta reda på en restaurang som jag hittat på listan som Jessika lämnat till mig i en kommentar. Beskrivningen lät bra, bättre än den löjliga "gourmetrestaurangen" i mitt bluffhotell, som hade "dresscode: jacket". Jag letade mig fram längs de mörka gatorna efter skymmningen till restaurang L'escalier som ännu inte hade öppnat.
Jag tog mig ändå in och fick veta att det var fullbokat. Men de verkade tycka synd om mig och gick igenom gästlistan och erbjöd mig 75 minuter från öppningsdags. Jag sa att jag klarade av det, om de klarade av att servera tillräckligt snabbt. Det sa de att de gjorde. När jag kom tillbaka hade jag redan bestämt vad jag ville äta och bad dem att bestämma vinerna. Först fick jag ett glas god sekt som jag inte minns namnet på och strax kom en smakretare med tomatgelé och rödbetor med inlagd ingefära. Därefter:

Kalbsschwanzessence mit Speckroulade
-
Riesling QbA trocken, Rheingau, 2005, Robert Weil

~


Zweierlei vom Spanferkel mit lauwarmen schwarzen Rettich und Majoranknödel
-
Spätburgunder QbA trocken, Baden, 2005, Martin Wassmer

~


Vanillesoufflée mit Schokoladensorbet
-
Riesling Auslese, Pfalz, 2005, Frey

Allt var mycket gott, med starka, tydliga, koncentrerade och balanserade smaker. Mejramsknödeln var lite väl tydlig i smaken; en till sådan och jag hade fått huvudvärk. Jag blev mycket imponerad av valet av viner till maten och servicen var oklanderlig och dessutom varm och trevlig. Den ena kvinnan i serveringspersonalen (som också var den ena ägaren, tror jag) talade knappt någon engelska och jag talar knappt någon tyska, så det blev en liten mimföreställning när vi skulle tala om styckningsdelar på grisen. Jag ogillar mim, men uppskattade hennes ansträngningar. Med notan fick jag förutom en god men överflödig chokladsötsak, också en guidebok över 46 "unga tyska spetskök" med recept. Pinsamt nog var jag så upprymd när jag gick därifrån att jag glömde att lämna någon dricks. Det skäms jag över.


Restaurant L'escalier
Restauratörer: Melanie & Jens Dannenfeld
Platser:40
Brüsseler Strasse 11
50674 Köln
Tel. (02 21) 2 05 39 98
info@lescalier-restaurant.de


Andra bloggar om: ,

2 kommentarer:

  1. Kul att listan kom till användning. Hade tänkt fråga hur det gick med restaurangbesöket.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera