söndag 4 februari 2007

Guancialefinal

Eftersom vi ska visa lägenheten idag så tyckte jag att det fick vara nog med griskindshängande i gästrummet. Rimmandet och torkandet av griskind för att åstadkomma guanciale har varit en följetong på min och Andreas bloggar. Jag började före Andreas men torkade i för fuktig omgivning, så Andreas hann klart först och jag drabbades av lite mögel. Därefter bytte jag hängställe och kinden krympte snabbt.

När jag kände på den igår var den hård, riktigt hård och när jag skar genom svålen fick jag lägga hela min tyngd bakom för att komma igenom. Jag stekte sakta några skivor och smakade. Den var god, mycket god. Saltare än den köpta, men det kanske bara är de yttersta skivorna. Och att jag skriver detta innebär att jag överlevt experimentet. Tack Andreas för att du fixade griskinderna! Grattis K till din första guanciale! Den andra kinden väntar i frysen.



Andra bloggar om: , , ,

4 kommentarer:

  1. Kan funka lite acskräckande att ha en hängande köttbit i ett lägenhetsfönster. Ska ni flytta långt?
    Nu har du å andra sidan erfarenhet av en kind och kan gå vidare med den andra. Lycka till :).

    SvaraRadera
  2. Nä, det fick räcka med att hela lägenheten nog doftade bolognese. Vi försöker byta lägenheten mot något mindre och billigare, men gärna äldre, fortfarande utanför Stockholms innerstad.

    Ja, jag kommer känna mig tryggare med den andra kinden.

    SvaraRadera
  3. Du, K, apropå nåt helt annat, har du sett Göteborgs botaniska trädgårds konnosörskatalog. De har linnétema i vår. Hemskt många fina saker :).

    SvaraRadera
  4. Grattisgrattis!

    Utvärdering hittills verkar innebära två lyckade torkade varav en lite salt och två lyckade confiterade varav en "det godaste kött jag ätit" och en lite väl salt.

    Undrar hur det går för Lisa?

    SvaraRadera