lördag 24 februari 2007

Hemsalami

Det stora och farliga salamiprojektet förbereds. En skinstek och späck från Åbygrisen har tagits ur frysen. Jag läser på om andras erfarenheter av hemtillverkning och försöker bestämma mig för vilken metod jag ska använda. Funderar på om en gnutta av rågsurdegen kan användas för att få igång rätt mjölksyrebakteriekultur. Funderar på om jag ska använda salpeter eller försöka få fatt på nitrit. Varken ICA Globen eller Finefood hade fjälster idag, så jag får nog åka förbi ICA i Kungens Kurva i morgon, som jag vet brukar ha. Rödvin är köpt, men ska jag ha fänkål i, eller det starka paprikapulvret, eller peperoncini eller alltihop? Borde jag försöka hitta färsk vitlök?

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

  1. Det är visserligen känt sedan tidigare men ni är inte riktigt kloka ;). Och så sällar jag mig till den skaran också även om jag inte just håller på med kött.

    Jag gillar fänkål i salami, gillar i stort sett inte paprika i den om jag får välja. Hur tänker du om peperoncinin? Lite bett och karaktär? Hur i relation till fänkålen i såna fall?
    Om du ska ha färsk vitlök så måste du nog vänta ett tag. Jag vet ju att smaken mellan färsk och "lagrad" vitlök skiljer sig men det kanske man kan reglera.

    SvaraRadera
  2. Mycket spännande! Jag håller som bäst på att förbereda mig mentalt inför skapandet av en vildsvinskorv av salamityp. Jag kommer dock inte att kunne börja förrän till helgen, så du får köra först, som vanligt!

    SvaraRadera
  3. Ja, så tänker jag om peperoncinin. Paprikan funderar jag över för att jag fick tag på en sådan jättegod och jättestark ungersk ekologisk paprika på Cajsa Warg. Idag lutar jag mest åt bara en gnutta paprika eller peperoncini och sedan framför allt fänkål, ganska mycket grovkrossad fänkål. Färsk vitlök har jag hittat på Finefood, rätt billig faktiskt.

    Jag har inte hunnit köpa fjälster idag, så projektet får starta i morgon. Grisen har ändå inte tinat färdigt än i kylen. Äntligen hinner jag före Andreas som skannar min hjärna när jag sover och snor mina ämnen hela tiden! Den här gången förstod han inte vad jag tänkte på...

    SvaraRadera