lördag 3 januari 2009

Lars vinnotiser: Jacobsdal Pinotage 2004

Min vän och partikamrat Lars Sterneby vet mycket mer om vin än jag och jag försöker lära mig av honom. Vi har tillsammans varit på några vinprovningar som hans son har hållit i och jag tycker att det verkar som att vi har ganska lika smak. Därför frågade jag honom om han hade lust att gästblogga här då och då med små anspråklösa notiser om vin som han kan rekommendera. Kanske också om miljöfrågor som är viktiga för honom. Här kommer ett första inlägg.


Namn: Jacobsdal Pinotage 2004
Nr : 22055
Pris : 110 kr.

Hört talas om Pinotage? Vet du också att det är en druva korsad av Pinot Noir och Cinsault? Man kan nog betrakta Pinotage, som Sydafrikas egen druva. En druva som jag förr mest tyckte smakade svampig skumbanan. Nu har den ändrat sig, eller så är det jag. Så här säger Systembolaget om vinet: bränd, tobak, plommon och något utvecklad. Hos mig betyder något utvecklad lite stallton. Jag tycker också att det finns inslag av eneträ och den rökighet som så ofta är ett kännetecken för sydafrikanska viner. Trots sitt släktskap med Pinot Noir är vinet märkbart strävt, så bättre till mat än som pratvin.


Läs även andra bloggares åsikter om ,

1 kommentar:

  1. Hej Lars!
    Det här låter son en pinotage värd att testa. Är lite försiktig med den druvan annars.

    SvaraRadera