måndag 10 augusti 2009

Svamppulversås

Häromdagen hittade vi ett par stolta fjällskivlingar på tomten som vi la på tork efter rensning. Det fick mig att minnas att jag malde förra årets fjällskivlingar till mjöl i den elektriska kryddkvarnen. I kväll letade jag fram burken och gjorde en sås till kalvkotletterna genom att på lägsta värme bryna en matsked av svamppulvret i en stor klick smör med två finhackade salviablad. Mycket gott. Bara så att jag kommer ihåg att inte glömma bort det mycket användbara svampmjölet. Man kanske kan krydda en deg med det?


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

4 kommentarer:

  1. Tror du inte att det är lätt att överdosera just svampmjöl i just som en deg?
    Bitar borde vara enklare att kontrollera.

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det blir enklare att kontrollera svampsmakskoncentrationen med ett mjöl, men det måste nog prövas först.

    SvaraRadera
  3. Jo, enda sättet är att pröva. Det kan ju vara att all svampsmak i torkade men rekonstituerade bitar skulle försvinna i degen och att just mjöl skulle ge mer. I såna fall blir jag avis :)

    SvaraRadera
  4. Har gjort pastadeg med en del trattis-mjöl, det blir gott. Och så brukar jag ha mixade trattisar i pizzadegen, blötlagda och mixade till sörja, har aldrig hittills lyckats överdosera och jag snålar inte med svampen.

    SvaraRadera