onsdag 5 augusti 2009

Kycklingbuljong är rikedom

Skillnaden mellan egen kycklingbuljong och sådan gjord på tärning eller köpefond är som mellan skogsdoft och doftgran. Allt som oftast när vi ser en Bosarps-kyckling på Coop i Norrköping, Farsta eller Kärrtorp, så slår jag klorna i den, eller den i mig, för jag köper inte annan kyckling om jag inte vet att den har levt ett drägligt liv.

Bosarps-kyckling har ett högre kilopris, men är inte dyr. Eftersom den är stor så räcker en kyckling till två middagar och två luncher för mig och L. Den senaste vi köpte blev till bbq-grillade kycklinglår, citron-chili-ingefärsmarinerade bröst och vingar, kycklingbröstmackor på stranden och framför allt en buljong på skrovet. Att ha kycklingbuljong i kylen mångdubblar frihetsgraderna i köket och den förgyller allt den kommer i kontakt med och den är dessutom utsökt som en soppa i sig. Det vore enklare att räkna upp vad den inte går att använda till, än att rapa upp allt den är bäst för.

Andra har säkert bättre recept på buljongen, men den är i sig så tillåtande att jag klarar mig långt på mitt eget recept. Jag tar helt enkelt skrovet och bryter ned det i en stor kastrull med en liten morot och en kvartad lök, ett färskt lagerblad, en kvist rosmarin, en kvist timjan, några svartpepparkorn, och fyller upp med vatten. Jag sätter kastrullen på lägsta värme och skummar av det grums som stiger till ytan efterhand. Sedan får det sjuda i minst fyra timmar innan jag silar buljongen och först därefter smakar jag av och saltar till exakt rätt sälta. Sedan plockar jag loss alla små köttslamsor från skrovet och lägger tillbaka i buljongen.


Av gårdagens buljong blev det en märklig rosa soppa med illgröna inslag. Jag tog helt enkelt och strimlade lite rödbetsblast från kökslandet, lade till lite av våra bondbönor och lite grädde och det blev tillräckligt mycket god soppa för att räcka till både lunch och en middagsförrätt. Kanske godare än det ser ut.


Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 kommentarer:

  1. Du kan segla runt lite med bondbönorna ;).

    SvaraRadera
  2. ALL hemmagjord buljong är bättre och inte ens speciellt tidsödande. Jag kokar ofta kyckling som vi äter för att inte tala om lesso/kokt kött, ååå lesso med salsa verde... och så får man underbar buljong med. Jag tackar och bugar för den som uppfann frysen!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är lättare att få stark kycklingsmak på kycklingbuljong, än det är att få stark köttsmak på köttbuljongen. Och jag tycker att kycklingbuljongen är mer användbar, om man inte har oerhört koncentrerad köttfond och den är lite för omständlig att göra till vardags.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med om att kycklingbuljong är mer användbar. Jag brukar dock inte salta den över huvud taget (mer än det som finns kvar från ursprungstillagningen). Det är också viktigt att inte reducera för lite. Annars får man lätt många stora burkar i frysen som tar lång tid att tina (speciellt om man som vi inte har någon mikrovågsugn).

    SvaraRadera
  5. För mig är buljongkoket ursprungstillagningen, som sker så snart jag skurit loss lår, vingar och bröst. Och för mig försvinner buljongen innan jag hinner lägga den i frysen.

    SvaraRadera
  6. Det blir inte kvar nåt här heller av den kycklingbuljong jag gör. Allt går åt på två tre måltider.

    SvaraRadera
  7. sitter och mobilsurfar på värnamo high street så jag vågade inte klicka på länken i inlägget, men jag antar att den går till hughs chicken run. Om den inte gör det så borde alla som älskar mat och bryr sig om vad de äter, eller alla alldeles oavsett faktiskt, googla ochyoutuba sig fram till upplysning. Och bättre kyckling. /andreas (kanonmat)

    SvaraRadera
  8. Vilken vansinnigt vacker bild! Man kan bli religiös för mindre. Eller chimpans.

    SvaraRadera
  9. Det var nog första gången någon skrev att någon av mina bilder var vacker. Tack, Lisa!

    SvaraRadera