Man kan väl ha vad som helst för exotiska ingredienser i en pytt i panna, men när slutar den vara pytt? Utter, trutfilé och palsternacka? Nä, jag försöker hitta pyttens "baseline", i stället.
Förberedelser:
- Skaffa en omtänksam partner som kör en nötstek till dig i ugnen på låg värme till 70 graders innertemperatur.
- Gräv upp en planta fast potatis.
- Köp två centimetertjocka skivor rökt sidfläsk från Roslagskött*.
- Och en stor gul lök.
- Tag bort det som inte ska ner i pytten (blast, skal, svål) och skär allt i centimeterstora kuber. Det ska bli ungefär lika mycket av varje.
Utförande:
- Smält en mindre klick smör på svag värme i en teflonartad panna och lägg i löken.
- Lägg sidfläsket i en annan panna på medelvärme.
- När fläsket släppt ifrån sig massor av fett och blivit brynt, så lägger du över det i lökpannan utan att få med alltför mycket fett.
- Höj till stark värme och släng ner potatisen.
- Den blir nästan friterad och när den har en lagom brynt yta lägger du den i lökpannan, eventuellt efter att ha runnit av i ett durkslag.
- Salta och bryn nötköttet i samma fett, snabbt på hög värme.
- Avsluta med att strö över rikligt med nymortlad svartpeppar innan du för över även nötköttet till lökpannan. Den vilda svartpepparn från Madagaskar passar mycket bra till det här.
Många säger att det måste vara öl och snaps till pytt i panna. Det är fel, den här flaskan Médoc fungerade alldeles utmärkt till min pytt.
Andra bloggar om: pytt i panna, Médoc

