fredag 5 oktober 2007

Pytt i panna baseline

Eftersom Patrik utlyst en pytt i panna-tävling och jag råkade ha en nötstek färdig i kylen så var det bara att sätta igång.

Man kan väl ha vad som helst för exotiska ingredienser i en pytt i panna, men när slutar den vara pytt? Utter, trutfilé och palsternacka? Nä, jag försöker hitta pyttens "baseline", i stället.

Förberedelser:
  1. Skaffa en omtänksam partner som kör en nötstek till dig i ugnen på låg värme till 70 graders innertemperatur.
  2. Gräv upp en planta fast potatis.
  3. Köp två centimetertjocka skivor rökt sidfläsk från Roslagskött*.
  4. Och en stor gul lök.
  5. Tag bort det som inte ska ner i pytten (blast, skal, svål) och skär allt i centimeterstora kuber. Det ska bli ungefär lika mycket av varje.
*Underbar stark komplex röksmak. Det är stor skillnad på äkta rökt kött och allt det som ges "röksmak" genom insprutning av röksmaksämnen, påstå inte annat! Obegripligt och upprörande att det senare får kallas rökt.


Utförande:
  1. Smält en mindre klick smör på svag värme i en teflonartad panna och lägg i löken.
  2. Lägg sidfläsket i en annan panna på medelvärme.
  3. När fläsket släppt ifrån sig massor av fett och blivit brynt, så lägger du över det i lökpannan utan att få med alltför mycket fett.
  4. Höj till stark värme och släng ner potatisen.
  5. Den blir nästan friterad och när den har en lagom brynt yta lägger du den i lökpannan, eventuellt efter att ha runnit av i ett durkslag.
  6. Salta och bryn nötköttet i samma fett, snabbt på hög värme.
  7. Avsluta med att strö över rikligt med nymortlad svartpeppar innan du för över även nötköttet till lökpannan. Den vilda svartpepparn från Madagaskar passar mycket bra till det här.
Och sedan var det det här med tillbehören. Jag håller inte med mig själv om vad jag skrev här. Man får ha vad man vill till. Ägg, rödbetor, senap, HP-sås, ketchup, Worstershire-sås, gurka, vad man vill, men den här blev så god i gårkväll att jag inte ville ha så mycket till alls, lite senap och en gnutta HP-sås bara. Och det som såg ut som fyra portioner räckte bara till två.

Många säger att det måste vara öl och snaps till pytt i panna. Det är fel, den här flaskan Médoc fungerade alldeles utmärkt till min pytt.



Andra bloggar om: ,

5 kommentarer:

  1. ...och personligen tycker jag det är ganska roligt att du dricker cru bourgeois! Gått och blivit borgerlig på gamla dar, min käre K? ;)

    SvaraRadera
  2. Nu råkar det vara så att klassificeringen Cru bourgeois så som den fastställdes 2003 är annullerad sedan februari i år av franska konkurrensverket på grund av anklagelser om korruption. Det där med korruption börjar kännas ganska borgerligt och återgången till 1932 års klassificering känns ganska konservativ.

    Men på samma sätt ska vi efter valet annullera mycket av borgarnas illdåd. Men det borgliga franska köket hör inte till en av de sakerna.

    SvaraRadera
  3. Min pappa har en uppstoppad trut.
    Även om man, när den i levande skick, avfjädrar och plockar ur den skulle jag inte vilja stoppa den i en pyttipanna.

    SvaraRadera
  4. RIKTIGT rökt sidfläst - det är fanimej poesi. Det fungerar fint att tärnat kokas ihop med sirap och balsamico (av ädlare sort)tils fläsket börjar rodna,och avnjutas med tagliatelle.

    SvaraRadera
  5. Intressant det här med sidfläsket. Jag gissar att alla som läser bloggen inte kan få tag på sidfläsk från just Roslagskött, och det är inte så många andra fäsker i butikerna som är värda namnet.
    Vad tycker ni om Konsums ekologiska bacon?

    SvaraRadera