söndag 7 mars 2010

Improviserad mognad


I väntan på att man fått igång ett mognadsskåp kan man improvisera. En utspänd plastpåse runt korven skapar ett mikroklimat med hög luftfuktighet.

Men nu har jag fått upp kylskåpet som vänner i Östersund gav mig. En enkel temperaturvakt slår på skåpet när temperaturen överstiger 15 grader. Ett fat med vatten visar sig räcka för att hålla den relativa luftfuktigheten mellan 70-80% enligt hygrometern, vilket är alldeles lagom.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

  1. För övrigt så var det den här korven, med det finmaskiga garnet, som jag kallade för bubblig.

    SvaraRadera
  2. Lufttorkade korvar som har bubblor eller stora hål inuti har gasproducerande bakterier i sig. Det är inte bra.

    SvaraRadera
  3. På utsidan, smarty. Där den är nätad.
    Men jag tycker om dig också ;).

    SvaraRadera
  4. Så fint. Jag ska tänka på dig imorgon när jag sitter hos Scan och dom berättar om det nya certifieringsprogrammet för svenska grisar. Nåt speciellt jag ska fråga?

    SvaraRadera
  5. Du kanske skulle fråga hur de har försäkrat sig om att det inte finns några bindningar mellan kontrollorganen och köttproducenterna. Sådana kvarstår förmodligen. Du kan fråga om hur centralslakten går i linje med omtanke om djurens välmående fram till slakt. Du kan fråga om de tror att det, med tanke på svenska konsumenters ökade kvalitetsmedvetenhet, är en hållbar och klok utveckling att producera mer långtransporterat och därigenom stressat kött. Du kan fråga dem om de har någon åsikt om användningen av paraquat i framställningen av sojafoder för svenska grisar. Du kan fråga dem om de tycker att det kan vara en bra idé att ha strängare uppfödningskrav för svenska grisar än vad eu-reglerna kräver, så att det kan anföras som ett kvalitetsargument i den konkurrenssituation som vi ändå vi ändå inte kan vinna med lågpris.

    SvaraRadera
  6. jag skriver ut och använder som manus.

    SvaraRadera