onsdag 14 oktober 2009

Mathantverkskursen, dag 15, till vilken jag vaknade med en ny bild av vad marknadsföring är

Ja, så var det. Jag låg och grubblade en timme i natt över hur det som är en dröm är en ensamhet. Till att börja med. Men att den kan bli till, och fortgå bara om andra människor blir del av den. Jag ska förklara vad jag menar en annan gång.

Idag hade vi byggnadsundervisning på förmiddagen och fick lära om hur himla bra akrylatgolv är. Det vill jag verkligen ha i min produktionslokal. Vår lärare har lovat att titta på annonsen och bilderna på en gård som jag tror att jag ska titta på när det är visning nu på lördag.

Efter lunch hade vi ekonomiundervisning vars luftighet och långsamhet först gjorde mig irriterad, men som sedan framstod som rimlig med tanke på deltagarnas olika erfarenheter. Någon vet inte vad ett avdrag är, en annan har drivit ett aktiebolag. Jag får större och större behov av individuell rådgivning, och det kommer jag ju snart att få.

Som en kontrast till mina nya tankar om marknadföring, fick jag i kväll kännedom om polisens ståndpunkt om vilken korv som ska göras. Han kan tänka sig att tillverka korv som han själv inte tycker om, om en kund ber om en korrigerad korv. Jag kan inte tänka mig att någonsin göra en korv som jag inte tycker om smaken på. Jag accepterade hans åsikt, trots att den är obegriplig för mig. Det kanske är en kombination av den tysta jämtländska kylan och sitaren på P2, vad vet jag.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

3 kommentarer:

  1. Jag håller till viss del med polisen men det beror alldeles på vilken sorts sortiment man tänker ha. Börjar man med en korv så kör man med en korv men säljer den inte så varför säljer den inte?

    SvaraRadera
  2. Förlåt, men visst måste Du lyssna på konsumenten.
    Enkelt exempel
    Köparna tycker att Din korv är god men för mycket/litet rökt.
    Vinner du på att vara envis, "för så tycker jag det skall vara"?

    SvaraRadera
  3. Jag kommer att vara beredd att utveckla speciella korvar i dialog med vissa restauranger eller återförsäljare. Jag kommer inte att förändra en korv som jag tycker är bra till en mer eller mindre rökt korv bara för att det finns en sådan marknad.

    Lika lite som jag skulle förändra ett partis politik (mot mitten? högerut?) för att tillfredsställa så många som möjligt av medborgarna. Min uppgift är att pedagogiskt förklara varför jag tycker att min korv är godast, likväl som varför någon viss politik är bättre för de flesta, men inte för alla.

    SvaraRadera