tisdag 2 september 2008

På mirakulintrip med Lisa

Ja, igår var det dags. Då bjöd Lisa Förare Winbladh* generöst på mirakulin på Matlabbet till dem som hade gjort sig förtjänt av det. Det hade inte jag, men jag blev inkvoterad som man med kriminellt förflutet, eller om det nu var som sur gubbe. Proteinet mirakulin, utvunnet ur mirakelbäret, förvirrar ju receptorerna i munnen så att surt uppfattas som sött. Fast riktigt så enkelt var det nog inte, för de individuella variationerna i upplevelsen var ganska stora. Jag tycktes vara något mindre mottaglig än de andra närvarande och vi hade olika åsikter om vad som blev gott och vad som blev äckligt under påverkan. Så här tyckte jag.

Extra gott: citronklyftor, rabarber, gräddfil, grapefrukt, dijonsenap
Extra äckligt: vitt vin, grönmögelost (smakade papp), äpple.

Det var en kul och förvirrande upplevelse eftersom det invanda ruckades och man blev osäker på sin upplevelse. Dessutom var det, förutom en glad Vinlus, många okända och tillika trevliga människor där som man inte hann prata tillräckligt med. Många av de andras åsikter om mirakulinet och information om var man kan köpa det finns här.

*För den som inte känner till det så är Lisa smakkombinationernas drottning. Ingen som jag känner till arbetar lika frenetiskt och metodiskt fram pålitliga och ibland uppseendeväckande smakkombinationer, och beskriver dem så tillförlitligt och noggrant i text för oss amatörer att njuta av. Nu ska jag äntligen köpa hennes Ditt nya skafferi, som jag har provlagat några recept ur, och lära mig något nytt.



Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

  1. Oops här har jag missat något. Mirakulin alltså. Hmm, undrar hur glutamat skulle smaka?

    SvaraRadera
  2. http://www.miraclefruitworld.com

    Fra EU!

    Tak :)

    SvaraRadera