söndag 7 september 2008

Äppelmust

L gästbloggar:

I går åkte jag hem till min kollega Anna och plockade äpplen i hennes trädgård. Hon har åtta träd och i år har de alla gett en massa frukt. Anna fick klättra, skaka i grenarna och plocka fallfrukt. Medan jag använde krattan och drog ned frukt. Emellanåt satte jag mig i en stol och pustade. Nu är jag i vecka 30 och har redan en jättemage som gör det svårt med trädklättring. Att bara böja sig fram och ta upp äpplen från marken känns som avancerad akrobatikkonst. När vi fyllt bagageluckan med kassar och hinkar åkte vi till Rosenhill på Ekerö där det finns ett drive-in-musteri.

Anna lastade ur.


Äpplena tömdes i ett badkar och hälldes sedan över i fruktpressen.


Vi fick ut drygt 60 liter äppelmust!

Sedan fikade vi i ladan på en veranda med utsikt över Rosenhills odlingar. Under fruktträden skuttade några grisar och vid bordet bredvid oss underhölls vi av en pojke som spelade trumpet. Det är ett så underbart hippeställe som jag varmt vill rekommendera ett besök . Med eller utan äpplen.


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

4 kommentarer:

  1. Vad ska du göra med all äppelmust då?
    Det är ju rätt mycket att holka i sig ändå...

    SvaraRadera
  2. Några dunkar åkte in i frysen. Några fler dunkar distribuerades till vänner och en större dunk fick i sig konserveringsmedel direkt på musteriet. Men du har rätt, det blir ändå rätt mycket must att dricka. Än så länge är det bara härligt att gå till kylen och okynnesdricka glas efter glas./L

    SvaraRadera
  3. kan man inte koka kött i äppelmust eller är det bara i äppeljuice?

    SvaraRadera
  4. Jag har sett hemgjorda mustpressar där man först kör äpplena genom en kompostkvarn (hoppas den inte har använts till alltför mycket annat!), och sedan använder en domkraft för att pressa samman äppelmassan inlindad i en duk mellan två skivor.
    På en del musterier kunde man förr betala pressningen med en del av äppelskörden.

    SvaraRadera