tisdag 24 april 2007

Snabbt boktips


"Köksträdgården är misslyckandets paradis, fyllt av förhoppningar."
Så står det i förordet till Sannas Köksträdgård - Odlingsråd och grönsaksrecept. Det är en tröst att läsa och får mig att våga mer. Nyligen blev jag påmind om att jag lovade L, när vi köpte landstället, att om hon hellre ville ligga på sängen och läsa än arbeta i trädgården, så skulle jag aldrig hålla det emot henne. Hon hade inget intresse för odling för två år sedan och läste ganska många böcker den våren. Sanna Töringes bok är en anledning till att hon sedan blev nyfiken, påstår hon. Nu har hon nog grävt mer land än jag.

Boken är en blandning av odlingsanvisning och kokbok och jag blir glad och inspirerad varje gång jag öppnar den. Den följer året, är fylld av praktiska odlingsanvisningar, vackra fotografier av Anette Åberg, och fungerande recept. Den har inte åldrats sedan jag fick den.

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Sanna Töringe har skrivit en bok om kryddväxter också.
    Du får köpa en hängmatta till L där hon kan ligga och läsa och beundra trädgården och bli än mer inspirerad :).

    SvaraRadera
  2. Eller hur Jessica! Även om jag gräver trädgårdsland, har storhetsvansinne och drömmer om hur våra ägor ska knäcka Rosendals trädgårdmästare, är vårt lantställe fortfarande en plats där jag inte byter om från nattlinnet vissa dagar utan läser och läser böcker. En gång en bokslukare, alltid en bokslukare.

    SvaraRadera
  3. Naturligtvis :)! Jag hade en sambo en gång som inte kunde begripa hur jag kunde ligga och "bara läsa" hela tiden. Jodu, det går alldeles utmärkt. Apropå böcker, jag har en växande hög pocketböcker (och några inbundna), ingen världslitteratur men vi hade tänkt ordna utbyte, om du är intresserad, framåt sommaren.

    SvaraRadera