måndag 8 januari 2007

Sockerlönn

På landet har de nyligen avverkat skogen längs tomtens ena kortsida. Den tossiga förra ägaren till vårt landställe drog upp ett antal kanadensiska sockerlönnar från frö. De är tillräckligt stora nu för att plantera ut. Jag kom på att de vore bra skydd mot vind över det nya hygget och tänkte att vi skulle pröva att flytta en idag. Jag grävde en grop och vi grävde upp en av de längsta lönnarna. Det var inte alls så svårt som jag trodde att det skulle vara, med det känns i kroppen att vi fick slita. Hoppas att den klarar sig. Undrar hur gamla de måste bli innan man kan skörda lönnsirap från dem? Vi kan nog plantera tio till längs tomtgränsen. Sedan ska vi göra en allé längs uppfarten på andra kortsidan.


Andra bloggar om: , , ,

5 kommentarer:

  1. Åh sockerlönn!! Avis ;).

    De behöver vara sisådär 25 cm i diameter innan man kan skörda sav från dom. Det tar fyrtio år för dem att bli så stora från småplanta. Jag älskar lönnsirap :). En gång var jag i Vermont och fick se allt som man kan göra med lönnsirap och lite till, och det är inte lite. Lycka till med lönnarna :).

    (Jag har en kompis med arboretum. Ska jag höra med henne vad en uppvuxen sockerlönn skulle kunna kosta?)

    SvaraRadera
  2. Gör gärna det, det skulle vara intressant att veta. De sattes ut i "plantskola" med en halv meters avstånd 2001, så det är dags nu att sätta ut dem på permanenta platser.

    Jaha, så då behöver jag kanske bara vänta 30 år innan jag får sött... hmmm :-(

    SvaraRadera
  3. Botanikern och arboristen Ru skriver följande:
    "We don’t offer sugar maple other than as twiglets. They’re around 50 60 cm in height and costs 26 dollars each. They come potted, not bare-rooted.
    As far as I know, there’s no arboretum offering mature sugar maples for sale. However, mature trees of other kinds are anywhere from 10.000 dollars to 50.000 dollars. I heard that Pebble Beach Golf Club headed into the woods and had a pine tree transplanted at the cost of 300.000 dollars.

    The problem with transplanting mature trees is the uprooting and the risk for injury to the roots which then could risk the survival of the tree once replanted. We do help with replanting uprooted trees but we have never done something as large as a fully grown sugar maple (40 yr oldish). But then that’s not the same as saying that it can’t be done since we have succesfully moved 20 somethings fruit trees."

    Man kan trösta sig med att det finns bra lönnsirap på flaska :).

    SvaraRadera
  4. Då kan jag definitivt tänka mig att sälja några träd om någon är intresserad! ;-)

    SvaraRadera
  5. Jo, det förstår jag att du är ;).

    SvaraRadera