lördag 20 januari 2007

Restaurantips Paris: Le Verre Volé

Ska man till Paris så ska man till Le Verre Volé (67 rue de Lancry i 10:e arrondissemanget, telefon 01 48 03 17 34, stängt måndager). Det är egentligen en vinbutik med liten meny av traditionell fransk mat. Så här såg menyn ut för ett år sedan:


Det är mycket prisvärt. Maten och vinerna var så bra att vi var tvugna att gå dit igen dagen därpå. Men stället är litet, på den här bilden syns nästan hela lokalen.


Ungefär sex bord alltså. I bokhyllorna längs väggarna står vinerna med prislappar på. Det är bara att plocka en flaska, eller be om råd. Mycket från små producenter, organiskt odlat och ofiltrerat. Dessutom ett tiotal varierande viner på glas.

Saucisse au couteau var en fantastisk grovhackad fläskkorv med karl-johansvamp i, som serverades med potatismos med smörklick, smakrik perfekt grönsallad och grov senap. Jag längtar ofta efter den korven. Kanske borde jag jaga upp den igen, ta reda på tillverkaren och tvinga till mig ett recept.

Om du inte talar franska så får du lite hjälp här. Klicka på bilden nedan, skriv ut den och lämna den till kyparen.



Andra bloggar om: , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Hrm, din "hjälpbild" får mig osökt att tänka på den här. Men det är nog bara mig det är fel på. Eller så är det för att jag varit ensam hela dagen.

    SvaraRadera
  2. He he, den var rolig, men nu lockade du ju iväg läsarna till Konsum i stället för att få dem till din blogg, så det var ju kontraproduktivt. Fast det kanske är vi som är tragiska som sitter och bloggar på en lördagkväll.

    SvaraRadera
  3. Jag har upptäckt att jag har fel på min sitemeter, och ska åtgärda det idag.

    Fast det är ju inte så värst tragiskt att blogga på en lördagkväll om man som jag har festat bort alla pengar i storstan. :)

    SvaraRadera
  4. Snart ska jag till Paris och tycker tipset var kul. Tackar!

    SvaraRadera