Visar inlägg med etikett surkål. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett surkål. Visa alla inlägg

söndag 15 januari 2012

Sin egen surkål


Att syra grönsaker är en fantastisk konserveringsmetod. Grönsakerna behåller sina smaker och näringsämnen och blir faktiskt i många fall ännu godare av behandlingen. Det är märkligt hur mycket av de gamla konserveringsmetoderna, och rent av hur mycket av världens matkulturer överhuvudtaget, som handlar om några få bakteriestammars inflytande på råvarorna - osttillverkning, syrning av grönsaker, lufttorkning av korv och kött, och all bakning med surdeg - allt handlar om mjölksyrabakteriernas förmåga att sänka pH och påverka miljön för andra bakterier så att råvarorna får längre hållbarhet och skyddas från att ruttna eller förfalla på andra sätt.

Egentligen behöver jag inte mer än livsmedel från de här grupperna. En korv med surkål, en bit surdegsbröd och en ost därefter. Jo, ett glas vin också, så jäst är väl det som saknas i ekvationen.

Jag har försökt göra egen surkål någon enstaka gång tidigare, men inte lyckats. Jag tyckte att det var svårt att hitta ett fungerande kärl, och kålen möglade eller ruttnade, jag minns inte riktigt vad som hände. Jag längtade efter en riktig syrningskruka och nu till sist hittade jag en svensk nätbutik som säljer dem. Det går att hitta dem ännu billigare om man köper dem direkt från Tyskland. Fördelen med de här krukorna är att de kommer med passande tyngder som håller kålen under vattenytan och att de har ett vattenlås som gör locket lufttätt men ändå tillåter gas att pysa ut. Naturligtvis så kan man lösa detta på andra sätt.


Ska du göra surkål så behöver du till en 10-literskruka
  • 5-8 kg vitkål
  • 10-15 g salt per kilo kål, inte mer
  1. Tag bort alla fula yttre blad på kålhuvudena. Dela dem mitt itu och skär loss stocken. Riv stocken på rivjärn och ställ åt sidan.
  2. Skär eller hyvla vitkålen fint. Syrningsexperten Karin Bojs hävdar att 0,8 mm är optimal tjocklek på strimlorna. Jag litar på henne. Jag använde min skärmaskin som jag kunde ställa in på den tjockleken. Väg kålstrimlorna och beräkna hur mycket salt som behövs och mät upp detta.
  3. Blanda den strimlade vitkålen med de rivna stockarna.
  4. Lägg ett lager vitkål i krukan och strö en del av det uppmätta saltet över. Stampa vitkålen med någonting lämpligt, köp en Krautstampfer, tillverka en själv, eller använd en brödkavel utan rullpinnar. Man kan också trampa på kålen i en separat balja med väl rengjorda fötter eller med dedicerade surkålstramparstövlar och därefter lägga den i kärlet. Poängen är att kålen ska börja vätska sig av saltet och den mekaniska nötningen.
  5. Upprepa tills kålen och saltet tar slut. Pressa ihop kålen så att det inte finns några luftfickor. Lägg tyngder på kålen.
  6. Står nu vätskan 3 cm över kålen? Om inte, koka upp en lag med 15 g salt per liter vatten och kyl ned den, fyll därpå kärlet med den avsvalnade lagen så att den står åtminstone 3 cm över vitkålen. Sätt på lufttätt lock, gärna med vattenlås så att gas kan ta sig ut.
  7. Låt kärlet stå i rumstemperatur 20-22 grader i 2-3 dygn för att få igång mjölksyrajäsningen.
  8. Ställ därefter kärlet någonstans där det är 15-18 grader. Jag hade krukan i ett rum där vi har lägre värme på vintern, ca 16-17 grader. En matkällare eller en sval är perfekt.
  9. Surkålen är mogen efter 6-8 veckor och då kan du föra över den till burkar som du förvarar i kylen om du vill, för längre hållbarhet. Min surkål blev klar för en månad sedan och jag har den fortfarande kvar i syrningskrukan vid 16 grader. Den smakar fantastiskt gott både rå och kokt. Jag borde nog lägga den på burk, men jag är lite lat och jag tror att den snart kommer att ha tagit slut. Nä, jag borde burka den nu och starta jäsning av andra grönsaker!


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

måndag 20 juli 2009

J:s tyska matsommar del 2

Regensburg 23 juni 2009
Jag hade glömt att ta med Volkswagen-tidningen där det stod om korvgrillen i Regensburg, så jag tänkte att jävlar nu kommer jag inte att hitta den bland alla andra ställen längs Donau. Jag behövde inte oroa mig – Wurstkuchl visade sig vara stadens huvudattraktion jämte katedralen och den gamla stenbron. Och floden förstås. Tempot i både Würzburg och Regensburg var underbart långsamt. Det enda som gick snabbt i Regensburg var Donau, och där snackar vi energi och vattenmassor som inger respekt. På kajen intill den väldiga floden och den gamla stenbron vilade den 500 år gamla lilla korvgrillen med sin uteservering.


Korvgrillen Wurstkuchl är alltså jätteberömd, och fullkomligt oförstörd av berömmelsen vill jag påstå. På menyn står grillad bratwurst med surkål. Sex, åtta, tio eller tolv korvar kan man
beställa. Man kan också beställa svinbröst (med surkål). På menyn finns också ett särskilt sorts mörkt bröd – Schwarzer Kipferl – annars bara öl och annan dricka. Ölet heter Jacob och bryggs på familjebryggeriet Jacob. Korven är av 100 procent svinkött. Surkålen jäser i träfat i källarutrymmen under kajen och det är en enda producent utanför Regensburg som levererar vitkålen – 60 ton om året!

Wurstkuchl har utökat sin kapacitet genom att öppna bordsservering också i det medeltida saltlagerhuset Salzstadl, som ligger alldeles breve grillen (kallas Strudelsaal i Wurstkuchls information). Där gick jag in och blev omhändertagen av en jättesnäll dam i stram, svartvit
servitris-uniform. Jag beställde sex korvar och en pils, strax låg korvarna framför mig på en bädd av surkål.

De var ganska små, det var ingen stor portion som man kunnat tro, och de var precis sådär partiellt sotiga som på bilden i Volkswagen Magasin. Ren, härlig svinkorvsmak blandad med lite sotat skinn i perfekt harmoni med den blöta surkålen. Underbart, vad jag var glad att jag åkte hit!


När jag hade ätit upp och sugit upp den sista surkålssaften med en bit bröd kom jag på att jag hade glömt senapen som hade stått där framför mig i en porslinsskål hela tiden! Wurstkuchl gör senapen själva också, och den har en egen sida i den fina lilla informationsfoldern. Det var bara att bekänna för servitrisen och beställa sex korvar till, och en till öl, en mörk Jacob denna gång. Senapen var härlig, men faktiskt tyckte jag ännu bättre om korven med bara surkålen utan senap. Det passade precis lika bra med ljus som med mörk Jacob till.

Jag tvekar inte att påstå att bara den lilla korvgrillen är ensam värd en helgutflykt till Regensburg.

/J


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,