Visar inlägg med etikett glass. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett glass. Visa alla inlägg

söndag 5 augusti 2007

Struts på dig!

Jag hade tänkt skriva något om det bisarra faktum att det inte går att få tag på en lokaluppfödd kyckling någonstans på Vikbolandet eller däromkring. Man kan hitta närodlade ägg på ICA i Östra Husby, men ingen vet hur man ska kunna få köpa en ur ägget kläckt kyckling eller hönan som lade ägget.

Däremot tycks det krylla av struts och kalkonfarmare över hela landet. Jag vill inte ha vare sig struts eller kalkon, jag vill ha en riktig kyckling!

Jag hade tänkt lägga ut texten om det här, men idag när vi åkte hem såg jag något som fick mig att lägga ner hela resonemanget.


Har hela den här struts- och kalkonfixeringen med EU-bidrag att göra? Varför fattar ingen att en medveten medelklass har råd och är villig att köpa en ekologiskt lokaluppfödd färsk kyckling för 80 kronor. Hallå, vakna, det är nya tider, vi bryr oss om vad vi äter!

Andra bloggar om: , , ,

tisdag 20 februari 2007

Noodle House

Den vietnamesiska restaurangen Noodle House på Götgatan 62 är fortfarande en riktigt bra restaurang. Jag skriver fortfarande för att den har varit det i säkert 10 år, och trots att den flera gånger har skrivits upp i tidningarna, så har den aldrig släppt på ambitionerna. Tvärtom, igår när jag var där för första gången på säkert ett och ett halvt år, så var det ännu något bättre än senast, som jag minns det. Och från att en gång ha haft en sunkig kineskrogsinredning är idag den långsmala lokalen lugnt och modernt inredd i vilsamt mörkt trä.

Det tar tid i köket, men vad spelar det för roll när man förstår att det beror på att de lägger ner möda på att laga ens mat och det blir så gott. Personalen är oerhört vänlig och hjälpsam och den ena servitrisen är en minnesmästarinna som kommer ihåg vem du är och ofta vad du har ätit tidigare, trots sällsynta besök. Menyn som visas på Menyer.se är inte riktigt aktuell vare sig till innehåll eller pris. Förrätterna kostar 70 - 150 kr, huvudrätterna 100 - 200, om jag inte minns fel.

Efter gårdagskvällen rekommenderar jag framför allt deras dumplings och oxfilén med svartpeppar. Nästa gång vill jag pröva den friterade lotusroten. Jag var tyvärr så hungrig igår och så uppspelt av M & M:s besök från Malmö att jag glömde att fota. Efteråt tänkte jag att man borde sätta sig i köket på Noodle House, studera allt de gör, anpassa det efter ett hemmakök och ge ut en kokbok tillsammans med restaurangen.

Efter maten gick vi fyra gatnummer norrut till Stockholms Glasshus och blev besvikna på minst 3 sorters glass. Varning för Caribbean Chocolate (italiensk vaniljglass smaksatt med mörk choklad & fyra sorter peppar), Teheran (italiensk vaniljglass smaksatt med saffran, rosenvatten och pistagemandel) och Marsipan (som inte smakade någonting). Min Cocos var heller inte mer än medioker, men L valde förstås rätt med Roman Choklad (italiensk vaniljglass smaksatt med apelsin, rom och mörk choklad) och Citron Sorbet.


Andra bloggar om: , , , , ,