lördag 30 juni 2007

Fläderblomsvin


För två år sedan gjorde jag fläderblomsvin för första gången. Vinet har bara blivit bättre och bättre med tiden. Tidigare idag fanns tre flaskor kvar i jordkällaren. I morgon finns bara två flaskor kvar. Vinet har en viss sötma och smakar inte direkt av fläder. Det påminner mig mest om ett vin som vi har haft på ett par nyårsaftnar - är det Beaune det heter? (Nä, det heter Muscat de Beaumes de Venise!) Mitt vin passar utmärkt till blåmögelostar, till exempel. Starka eller syrliga ostar överhuvudtaget, förresten.

Häromdagen skulle jag sätta en ny sats. Först när jag var klar så hittade jag vinboken där jag detaljerat skrivit ner hur jag gjorde det förra gången. Så här skrev jag då:

2005
Köpte en grundsats med jäskar i plast, rengöringsmedel, hävert, hydrometer, kork och ett paket "24 recept samt ingredienser för att göra 20 liter vin på frukt och bär från trädgård och natur." Valde receptet för fläderblomma.

Torsdag 21 juli
Plockade c:a 39 fläderblommor på tomten, på Friggesätter och på ödetorpet dessförinnan.
La i hink med kallt vatten.
Gjorde rent jäskaret med rengöringsmedlet.
Satte på 10 liter vatten på spisen.
Sköljde fläderblommorna individuellt under rinnande vatten.
La dem i jäskaret tillsammans med ett kilo ICA-russin och sex kilo strösocker.
Hällde på det kokande vattnet och rörde om till sockret löst sig.
Hällde på ytterligare kallt vatten upp till 22-litersmarkeringen.
Mätte temperaturen - c:a 80 C.
Satte på locket och ställde att svalna utomhus.
Vid läggdags hade temperaturen sjunkit till 58 C.

Fredag 22 juli
Temperatur 29 C.
Tvättar hydrometern och lägger i jäskaret som rört om i med träslev.
Hydrometern visar 115 ("för varje +5 C som temperaturen överstiger 20 C, lägg till 1 till det avlästa värdet", alltså 116 - 117).
Tömmer i påsen med jäst och näring och rör om.
Sätter på locket och sätter i jäsröret.

Lördag 6 augusti
Hydrometern visar ungefär 10. Gissar att temperaturen inte överstiger 20 C.

Lördag 21 augusti
Rengör mjölkhinkarna med rengöringsmedlet.
Tömmer jäshinken med hävert över i mjölkhinkarna.
Öser över frukten i saftsilen. All vätskan silades förresten genom saftsilen.
Hällde tillbaka i jäshinken.
Hydrometern visar 8-9, men temperaturen överstiger nog 20 C. Låter hydrometern ligga kvar i jäshinken.
Smakar av. Det smakar lite jäst, men ganska intressant. En del kolsyra.

Lördag 27 augusti
Hydrometern visar ungefär 10.
Skvimpar om.
Vi hör några enstaka bubbel i jäsröret under kvällen.

Torsdag 6 oktober
Hydrometern har inte förändrats under den här tiden.
Bestämmer mig för att värdet kanske ska ligga där.
Häller i jässtopp vid femtiden.
Rör om med hydrometern och vickar jäskaret då och då.
Vid halv tio-tiden tar jag upp hydrometern, häller i kiselsol och rör om vilt med en trägaffel.
Därpå häller jag i gelatin och rör om lika vilt, varpå jag sätter på locket igen.
Jag smakade förresten på vinet vid fyratiden och det var riktigt gott!

Konstigt att det fanns fläder så sent som i slutet av juli 2005! Årets vin påbörjade jag på i stort sett samma sätt. Den här gången plockade jag en hink till 2/3 full med fläderblom. Till skillnad från förra gången klippte jag av blommorna från stjälkarna (som det också står i receptet att man ska göra). Jag glömde att tvätta dem och fick plocka upp tre baggar från jäshinken.

Så här mycket blommor använde jag. Nu bubblar det hemtrevligt igen i köket från jäskaret.


Andra bloggar om: , , , ,

5 kommentarer:

  1. Varför häller man i gelatin?

    SvaraRadera
  2. Så att man kan äta vinet i stället för att dricka det, förstås.



    Nä, det är för att fånga upp småpartiklar ungefär som när man klarar buljong med ägg.

    SvaraRadera
  3. Kan lätt förledas att tro att det var för att det ska kunna ätas ;). Blev lite förvånad just över gelatinet, jag gillar fruktgelé på champagne eller asti spumante men såg inte det uppenbara i att hälla i gelatin i vad som ska bli vanligt vin. Silar man vinet sen innan man häller upp det på flaskor?

    Har aldrig gjort vin själv.

    SvaraRadera
  4. Jo, man silar det en gång till, eller så är man väldigt försiktig när med hävert för över det till flaskor. Eller både och.

    SvaraRadera
  5. Vilket spännande sätt att använda fläderblom på. =) Tack för tipset!

    SvaraRadera